Skip til primært indhold

Sygehus Sønderjylland går online med spændende YouTube-serie

I en tid, hvor digitaliseringen er i konstant udvikling, tager Sygehus Sønderjylland nu et innovativt skridt ved at lancere en ny YouTube-serie, som vil vise hverdagen på et sygehus. Den hverdag, du ikke ser som patient. Vært på serien er tidligere vært på TV SYD Dorte Callesen.

Den nye serie, som fra 1. marts kommer til at ligge på sygehusets YouTube kanal, består af en serie små film, der alle giver seerne et eksklusivt indblik bag kulisserne på Sygehus Sønderjylland. Du kan bl.a. komme med indenfor på Patologisk afdeling, på Akutmodtagelsen, på Kapellet og på Røntgen og Skanning.

Du får også svar på nogle af de spørgsmål, som sygehusets personale ofte bliver stillet: fx Hvorfor skal jeg vente så længe på skadestuen? Hvorfor kan jeg ikke få svar på min skanning med det samme? Hvor kommer man hen, når man dør på sygehuset? Hvad sker der på en traumestue?

De små film er lavet for at informere og oplyse om, hvad der foregår på et sygehus og hvordan personalet og de forskellige afdelinger arbejder – alt sammen for at hjælpe patienten. Programmet ledes af den erfarne vært, Dorte Callesen, der tidligere har arbejdet mange år som nyheds, live- og programvært hos TV SYD. Dorte har de seneste to år været presseansvarlig på Sygehus Sønderjylland.

- Jeg synes, det er dejligt, at jeg kan bruge min erfaring fra tv til at lave noget, der giver værdi på en anden måde. Hvis jeg kan bidrage til, at folk fx føler sig mere oplyste inden en undersøgelse eller operation hos dem selv eller deres pårørende, så er missionen lykkedes, siger Dorte Callesen.

Vært i serien er Dorte Callesen, der tidligere har arbejdet mange år som nyheds, live- og programvært hos TV SYD. Dorte har de seneste to år været presseansvarlig på Sygehus Sønderjylland.

Et kig ind hvor du sjældent kommer

Målet med YouTube-serien er at skabe større åbenhed omkring, hvad der sker på et sygehus. Det er en unik chance for at få indblik i de nogle af de daglige udfordringer og bedrifter, som personalet står overfor.

Hver episode vil fokusere på en specifik afdeling, som arbejder med patienter eller er afgørende for hospitalets daglige drift. Seerne kan forvente at se interviews med læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale, der deler deres erfaringer og indsigt i deres arbejde. De første to afsnit, som udkommer 1. marts tager dig med i portørernes fodspor til bl.a Kapellet og det andet afsnit kommer indenfor på Fælles Akut Modtagelsen.

Klip fra serien. Her i Røntgen og Skanning.

Klip fra serien. Her i afdelingen for Hjertesygdomme.

Klip fra serien. Her i Røntgen og Skanning.

Tidligere tv-vært guider dig

Dorte Callesen, som fungerer som vært og guide i serien, bringer sin store erfaring som tidligere tv-vært på TV SYD med sig. Hendes professionelle tilgang og evne til at formidle information på en letforståelig måde gør hende til den perfekte vært for serien. Dorte håber, at seerne med hendes hjælp, vil kunne forstå og værdsætte de komplekse opgaver, som sundhedspersonalet hver dag udfører.

- Jeg tror, at de fleste er nysgerrige på, hvad der sker på et sygehus. Det har jeg altid selv været og det er den nysgerrighed, jeg har brugt, når vi har været rundt for at optage serien. Jeg bliver stadig dagligt overrasket og imponeret af medarbejderne og af alt det, der sker rundt om på sygehuset.

YouTube som informationskanal

Sygehus Sønderjylland viser sig, med den her nye og spændende satsning, som en moderne og åben institution, der gerne bruger digitale medier til at oplyse og uddanne samfundet.

Jesper Møller Iversen, chef for økonomi, planlægning og kommunikation, siger:

- Vi er begejstrede for at lancere den her YouTube-serie. Vi ønsker at vise, at Sygehus Sønderjylland er en stor og mangeartet arbejdsplads fyldt med engagerede og passionerede mennesker, der hver dag arbejder hårdt for at sikre at patienterne får en god oplevelse. Vi håber, at afsnittene vil være informative, underholdende og inspirerende for alle, der ser dem.

Afsnittene er alle mellem 15 og 20 minutter, og bygget op som en tv udsendelse.

Du skal abonnere på vores YouTube-kanal (gratis) for at se udsendelserne.

De første udsendelser udkommer 1. marts 2024 og derefter følger to om ugen.

Gå til Sygehus Sønderjyllands YouTube-kanal

Dorte Callesen